Eduard Anseele

Meer informatie: Tony Leers | tony.leers@ascom.be

De afdeling Eduard Anseele is ontstaan uit de telecomsector. Elke 1° vrijdag van de maand om 20 u komen de leden bijeen voor een gezellige babbel. Daarnaast zijn nog tal van uitstappen.

Jos Kalhen: ‘In 1980 hebben een paar actievelingen bij Misyna, vanuit ACOD-Jongeren, Telecom Vliegwezen, een nieuwe groep opgericht, de vzw Eduard Anseele. De directe aanleiding voor het formaliseren van de structuur was een decreet vanuit de Vlaamse overheid die het mogelijk maakte dat vakbonden sociaal-culturele organisaties oprichtten. Daar hadden we wel oren naar. Ook wij richten ons op culturele activiteiten met een kleine c. We organiseren dag- en weekenduitstappen, soms gaan we naar het buitenland, elke maand hebben we een instuif voor de leden en ook toneel ontbreekt niet in ons repertoire.‘

‘Eduard Anseele en Misyna organiseren vaak  samen activiteiten.  Samen zullen we zo’n 100 leden hebben, waarvan een vaste groep van zo’n 20 à 30 mensen elke maand naar de maandelijkse instuif komt. Bij ons is iedereen welkom, behalve dan één groep mensen – je weet wel wie ik bedoel. Je hoeft dus geen lid te zijn van het ABVV, al sturen we mensen natuurlijk wel door naar het ABVV als ze problemen hebben. Dat is het handige van in een grotere structuur te zitten.
Elk jaar in januari stellen we een jaarkalender op tijdens ‘de verloren vrijdag’, onze jaarvergadering die samengaat met het eten van worstenbrood. Dit jaar gaan we bijvoorbeeld met 19 leden een weekend naar Nieuwpoort, naar een home voor kinderen, De Barkentijn. Vorig jaar zijn we naar Duitsland geweest, naar Minden, met ongeveer evenveel deelnemers. Ook gaan dit jaar we naar Paradisio, een attractiepark in Wallonië en maken we een uitstap naar de dierentuin. Zo hebben we elke maand wel een uitstap of activiteit.‘

Linx+