Vragen over arbeidsrecht of een geschil met je werkgever?

Heb je een geschil met je werkgever? Bijvoorbeeld over je recht op loon of op vakantie? Werd je op een onregelmatige manier ontslagen? Met deze en andere problemen kan je terecht bij je vakbond. In 1ste instantie bij je beroepscentrale, in 2de lijn bij de juridische dienst van ABVV-regio Antwerpen.

Jij en je werkgever

Arbeidsovereenkomst, loon en arbeidsvoorwaarden, vakantie- en feestdagen, arbeidsduur en -organisatie... Jouw rechten en plichten als werknemer worden geregeld door een heleboel wetten, koninklijke besluiten en collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's) op nationaal, sectoraal en bedrijfsniveau.  Dit geheel aan afspraken die de verhouding tussen jou en je werkgever regelt, behoort tot het individueel arbeidsrecht.  Daarnaast bestaat ook het collectief arbeidsrecht. Dat heeft betrekking op de verhouding tussen de vakbonden en de werkgevers. Hieronder vallen ondermeer het sociaal overleg, stakingen en cao's.

Het uitgebreide en complexe arbeidsrecht maakt het niet altijd gemakkelijk om te weten wat je rechten en plichten zijn. Daarom kan je altijd een beroep doen op je vakbond als er een probleem rijst tussen jou en je werkgever. Voor informatie, een tussenkomst en indien nodig juridische bijstand.

Je eerste aanspreekpunt

Voor vragen en problemen die zich situeren op het vlak van het arbeidsrecht word je in eerste instantie geholpen door je beroepscentrale. Je kan er terecht voor informatie en voor de eerstelijnsbehandeling van een geschil met je werkgever. Jouw centrale zal contact nemen met je werkgever om je rechten op te eisen en zo mogelijk de plooien glad te strijken. Blijkt dat er in eerste lijn geen regeling mogelijk is voor het probleem dan zal de centrale jouw dossier overmaken aan de juridische dienst van het ABVV.

Contact: jouw beroepscentrale | ABVV-beroepscentrales in de regio Antwerpen

Gerechtelijke procedure

Een jurist van het ABVV-regio Antwerpen zal jouw zaak analyseren en de kansen op succes beoordelen. Bij een positieve beroordeling wordt het geding voor de de arbeidsrechtbank ingeleid. Onze medewerker zal dan alle handelingen stellen die moeten leiden tot een positief resultaat voor jou.

Dit houdt in:

• het samenstellen van een bewijskrachtig dossier;
  • het analyseren van de argumenten van de tegenpartij en het opstellen van de conclusies;
  • het pleiten voor de arbeidsgerechten, bijwonen van getuigenverhoren, persoonlijke verschijningen en expertisezittingen.

Na de uitspraak door de arbeidsrechtbank kan je toelichting en duiding bij het behaalde vonnis of arrest krijgen. Onze medewerker zal ook de afrekening opstellen en de (dwang)uitvoering van de bekomen beslissingen opvolgen. Finaal rekent onze dossierbeheerder-pleiter het behaalde financiële resultaat af met jou of jouw centrale.

Contact: Juridische dienst | jurdi.antwerpen@abvv.be

• Vakcentrales voor de eerste lijn arbeidsrecht
  • Juridische dienst | Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
    Tel. 03 220 67 00 | Fax 03 220 67 77 | jurdi.antwerpen@abvv.be