VIB nr. 77 - 2013

6 30 jaar kritiek op neoliberalisme
Vorming Sociaal Economisch Beleid blaast 30 kaarsjes uit
Interview
10 Meer dan 90 jaar zorg -  gesprek met Ludo Van Kets, Algemeen Directeur De Mick
Ongewone mensen
14 Rood hart, zwarte hand - Het verhaal van Jos Corbeel
18 Horeca in de kijker of onder vuur?
Boekbespreking
22 Lucien Van Espen,  Een leven in dienst van de arbeiders
Filmbespreking
26 Zeven dagen van de sociale film

Redactioneel - Speedy Pass

Het pretpark Walibi voerde begin juni een ‘speedy pass’ in. Wie bovenop het al prijzige toegangsticket nog eens hetzelfde bedrag neertelt, hoeft niet meer aan te schuiven in de wachtrijen aan de attracties. Het krantenbericht had alles van een ‘faits divers’ in de zomertijd. Ware het niet dat er een lawine van reacties op kwam. ‘Maatschappelijk onverantwoord’ luidde het quasi unaniem. Een slecht voorbeeld voor al de, figuurlijk dan toch, ‘arme’ kindjes, die wel netjes in de rij hun beurt afwachten zoals het hen van jongs af aan geleerd wordt. De speedy pass confronteert de toekomstige generaties, op wat een mooie dag zou moeten zijn, met de brute macht van geld.

De letterlijk echte ‘arme’ kindjes kunnen natuurlijk niet aanschuiven aan attracties. Zij geraken de toegangspoorten van het pretpark zelfs niet eens door. Dat werd midden juni wel duidelijk in de Panorama-uitzending ‘Arm Vlaanderen’. De moedige en sterke getuigenissen voor de camera, van ouders en kinderen die in armoede leven, zorgde bij de meeste kijkers voor koude rillingen. De verontwaardiging was nog veel groter dan toen eind mei de jaarlijkse armoedebarometer werd voorgesteld. Daarin stond nochtans ook al onomwonden dat kinderarmoede blijft toenemen. In 2012 werd in Vlaanderen 9,7% van de kinderen in een kansarm gezin geboren. Kansarm, dat is het omgekeerde van een speedy pass. Van de jongeren leeft 10,4% in armoede. De reportage op de openbare omroep gaf die jongeren achter de cijfers een gezicht. Dit is geen ‘faits divers’ meer, dit is een schande.
’t Is natuurlijk wel hoe je het bekijkt. Sinds zijn beruchte speech ter gelegenheid van de verkiezing van de Trends HR-Manager, weten we nu bijvoorbeeld heel goed hoe ene Jan-Pieter De Nul, hoofd van het gelijknamig baggerbedrijf, er over denkt. Die kinderen hebben hun situatie gewoon te danken aan ouders die ‘geen goesting hebben om te werken. Omdat het zonder werken ook kan’. Deze bolwassing komt van een gewaardeerd ondernemer die ooit tot 3 jaar cel veroordeeld werd wegens het omkopen van een belastingsinspecteur. Zijn straf werd echter opgeschort omdat ze nadelig was voor zijn van papa geërfd bedrijf. Er zijn blijkbaar speedy passen die, naargelang de situatie, niet alleen naar de top maar ook snel naar de uitgang leiden.

We weten ondertussen ook hoe het nieuwe Antwerpse stadsbestuur er over denkt. De organisaties en diensten die op het terrein steun bieden aan de zwakste inwoners zien hun middelen drastisch verminderd of zelfs geschrapt. Een ideologische keuze in plaats van een budgettaire, schreven een aantal perscommentatoren. De sociale organisaties moeten maar meer beroep doen op vrijwilligers in plaats van op professionele krachten luidde de commentaar van de n-va. Dat is bij wijze van spreken een speedy pass naar de 19de eeuwse liefdadigheid.

Bovenstaande zijn geen los van elkaar staande anekdotes. Voeg ze toe aan de lange lijst recente pleidooien voor minijobs en tegen de collectieve arbeidsovereenkomsten, aan het culpabiliseren van werklozen, het demoniseren van de vakbonden, aan de aanvallen op de sociale zekerheid en de index … en het totaalbeeld wordt duidelijk. Bij een groot deel van het patronaat, zijn woordvoerders én zijn politieke verlengstukken zoals de n-va, heerst er een collectieve vlaag van nostalgie naar de tijden van de eerste industriële revolutie, toen de fabrieksbazen hun zin konden doen met een ongeorganiseerd lompenproletariaat. Natuurlijk is het rechts discours zelden zo duidelijk als dat van een Jan-Pieter De Nul. Dat is bewust. Als onze welvaartstaat en sociale bescherming ontmanteld worden, krijgen we niet alleen pretparken maar een hele maatschappij gebaseerd op speedy passen voor een kleine groep en (kans)armoede voor een steeds grotere. En als de verbolgen reacties op de reportage ‘Arm Vlaanderen’, op de invoering van de speedy pass door Walibi en de uitspraken van een baggeraar één ding duidelijk maken, dan is het wel dat de meerderheid van de bevolking daar echt niet op zit te wachten. Voorwaar een hoopvolle gedachte zo net voor de vakantie.

algemeen secretaris | ABVV-regio Antwerpen

Download VIB 77-2013