VIB nr. 83 - 2014

ABVV-regio Antwerpen | 2014
Tijdschrift | 28 blz.

Doelgroep: Algemeen

Wij zullen ons nooit overgeven

Dubbelinterview
Dirk Schoeters | Bruno Verlaeckt

Met groot verzet
Congres ABVV regio Antwerpen

Fotorreportage
Staking 24/11

Internationaal
Ergste vormen van kinderarbeid

Boekbespreking
Spraakmakende interviews en bedenkingen over de acties

Straffe Madammen 2015

Edito | Wij zullen ons nooit overgeven

“Grote delen van Europa, landen als Nederland, Duitsland, Griekenland, Spanje en andere mogen dan gevallen zijn voor een hard beleid van neoliberalisme, egoïsme en conservatisme, maar wij zullen niet verzwakken of falen. Wij zullen doorgaan tot het einde, wij zullen strijden in de straten, wij zullen strijden in de bedrijven en de diensten, wij zullen vechten met groeiend zelfvertrouwen en groeiende kracht in de theaters en de concertzalen, wij zullen de solidariteit en onze warme samenleving verdedigen, wat de kost ook moge zijn, wij zullen strijden in de redactielokalen, wij zullen strijden aan de universiteiten en in de scholen, wij zullen strijden in de media en op het internet, wij zullen strijden met de kracht van een overtuiging; wij zullen ons nooit overgeven.”

Het is met enige binnenpret dat ik dit bekend historisch citaat een heel andere betekenis geef door er een paar woorden in te veranderen. Omdat het om een paragraaf gaat uit een toespraak, bij het begin van de 2de Wereldoorlog, van Winston Churchill, voormalig Britse eerste minister en één van de meest conservatieve politici uit de Europese geschiedenis. Net zijn beroemde woorden door de mangel halen en ze inzetten tegen de meest rechtse en conservatieve Belgische regeringen sinds vele jaren, zal wel slecht vallen bij de aanhangers van Bourgeois en Michel. Maar ze moeten niet klagen, wij hebben al andere, veel grovere, uitspraken van hen naar ons hoofd geslingerd gekregen.

Maar afgezien van het plezier om rechts te bestrijden met de retorische wapens van één van hun voorbeelden, geeft dit aangepaste citaat wel het gevoel weer dat heerst na de nationale betoging van 6 november en de Antwerpse stakingsdag op 24 november. Het gevoel – of beter nog, het besef – dat het asociale beleid van N-VA, CD&V, Open VLD en MR op vele fronten en vele manieren bestreden wordt, door veel organisaties en door nog veel meer mensen. De betoging en de provinciale stakingsdagen overstegen hun zuiver syndicale karakter door de deelname van mensen die niet tot de traditionele vakbondsachterban behoren. De acties en activiteiten die door het socio-culturele en maatschappelijke middenveld naast, samen of in het spoor van de vakbondsacties gevoerd worden, maken het protest heel breed. Deze strijd wordt inderdaad niet alleen geleverd in de straten, de bedrijven en de diensten. Maar ook door kunstenaars in de kunsthuizen, door studenten en bepaalde academici aan de universiteiten en scholen, door sommige journalisten en door vele gewone mensen op internet en in de sociale media.

Een staking wordt gemaakt door de militanten aan de piketten. Maar op maandag 24 november was er meer. Stakende vakbondsleden en een bonte verzameling actievoerders van Hart Boven Hard troffen elkaar aan de piketten, in De Roma, tijdens de fietseling, en bij de actie van Stop Armoede Nu! aan het OCMW van Antwerpen. In het Frans zegt men “bien etonné de se retrouver ensemble”, verbaasd zich in elkaars gezelschap te bevinden. Want het was een ongekende, maar tegelijkertijd een enthousiasmerende ervaring. Natuurlijk is het wat snuffelen en wennen aan elkaars actiemiddelen en –cultuur. Aan de ene kant de kracht van het collectief verenigd in een wel echt sterk vakbondsfront, aan de andere de verzamelde expressie van het individuele verzet. Er zijn wel een paar redenen te bedenken waarom dit niet met elkaar zou klikken. Er zijn echter veel belangrijkere redenen waarom de samenwerking wel moet lukken. En de belangrijkste is dat we samen een goede kans maken om dit land een andere richting uit sturen. Brede lagen van de bevolking zijn niet akkoord met de onrechtvaardige, de onevenwichtige en de ondoeltreffende regeerakkoorden. Laat ons dit tonen in een breed maatschappelijk verzet. Er zijn alternatieven voor dit door een harde neo-liberale ideologie en door revanchisme ingegeven beleid. Laat ons die samen uitdragen.

Met de algemene staking van 15 december doen we het in de regio Antwerpen samen opnieuw en nog beter. Syndicale beweging en burgerbeweging hand in hand. Met de belofte dat we samen verder doen tot we gehoor vinden. Dat engagement neemt ABVV-regio Antwerpen. Omdat het Hart gaat boven Hard. En omdat we dit nooit zullen opgeven. Ons nooit zullen overgeven.

algemeen secretaris
ABVV-regio Antwerpen