VIB nr. 84 - 2015

ABVV-regio Antwerpen | 2015
Tijdschrift | 36 blz.

Doelgroep: Algemeen

Omdat het Hart nodig is! (zie ook hieronder)

Kinderen van Semini
Ward Ruyslinck

Handel in Antwerpen

Cultuur
Tour de France | Franse kunst uit het KMSA

Hart boven Hard
- De Grote Parade van het Hart | Brussel 29 maart 2015
- Doe mee aan de Grote Parade: praktische info
- 10 Hartenwensen: omdat er alternatieven zijn
- Laat het Hart spreken: 6 mensen over hun steun aan HbH
- Hier speelt het Hart: steun uit de culturele sector

Internationaal
Sociale bescherming voor iedereen

Boekbespreking
- Doe eens een boek(je) open | “Het Kapitaal in de 21ste eeuw van Thomas Piketty”
- “Stille getuigen, Schoonselhof, het Antwerpse Père Lachaise” door François Breugelmans

- Tijd voor Solidari…Party!
- 1 mei – Vierwerk
- Linx+ activiteiten

Edito: Omdat het Hart nodig is!

Op zondag 29 maart is er in Brussel de Grote Parade van de nieuwe burgerbeweging Hart boven Hard. Een kleurrijke maar tegelijkertijd kritische optocht voor een andere, een warmere samenleving. Samen met het ABVV-regio Antwerpen en al zijn centrales hoop ik dat er heel veel volk op die parade – noem het gerust betoging – zal zijn. Ook heel veel syndicalisten, ABVV’ers, lezers van dit magazine. Ik hoop op een grote opkomst omdat het hard nodig is en vooral: omdat het hart nodig is!

Al jaren maakt men de mensen wijs dat er geen alternatief is voor een koud egoïstisch economisch beleid. Een propagandaoorlog die vorig jaar zijn doel bereikt heeft en in ons land en in Vlaanderen een ‘rijkenregering’ aan een parlementaire meerderheid geholpen heeft. Met alle gevolgen van dien.

Met de Grote Parade willen mensen, families en organisaties uit alle hoeken, tonen dat er wel alternatieven zijn. Die alternatieven zijn omschreven in de tien hartenwensen van Hart boven Hard. Zij bieden andere uitwegen, op vele terreinen van ons leven, realistisch en betaalbaar. Met deze hartenwensen wil Hart boven Hard niet alleen behouden wat goed was of is, maar ook pleiten voor wat beter moet.

De hartenwensen van Hart boven Hard gaan voor eerlijke belastingen, gedeelde menselijke rijkdom, werkbaar werk, investeren in jong en oud, een leefbare buurt, ecologische verandering, internationale solidariteit, meer democratie, een samenleving zonder armoede of discriminatie. De verwoording verschilt misschien van hoe wij onze syndicale eisen formuleren, maar de inhoud sluit er perfect bij aan. Dat kan je verder in Vakbond in Beweging nalezen.

Het ABVV-regio Antwerpen staat pal achter Hart boven Hard en de Grote Parade. Omdat de brede burgerbeweging en haar Hartenwensen ook de vakbonden sterker maakt in de syndicale actie. Hoe groter en meer divers de groep is, die een ander, meer sociaal beleid wil, hoe moeilijker het wordt voor de tegenstanders – maar ook voor de media en de politieke commentatoren – om die groep in de verdomhoek te plaatsen zoals men dat al verschillende keren met de vakbonden heeft proberen te doen.

De eenzijdige besparingen op de kap van de gewone mensen en gezinnen worden door de regeringen Bourgois-Michel verkocht als het economisch antwoord op de wensen van een zogenaamde ‘Vlaamse rechtse grondstroom’. Hart boven Hard kan bewijzen dat er in Vlaanderen nog wel iets anders bestaat dan zo een gure, koude grondstroom. Een warme solidaire stroom, die het potentieel kan krijgen om de kou en kilte van rechts weg te blazen. Is het niet vandaag, dan misschien morgen of over een paar jaar. Dat wordt het signaal dat de Grote Parade op zondag 29 maart kan geven. Daar roept het ABVV-regio Antwerpen zijn leden en militanten voor op, om die zondag naar Brussel te gaan. Omdat het Hart hard nodig is!

algemeen secretaris | ABVV-regio Antwerpen