Vanuit regio Antwerpen naar de betoging op 29 sept.

Twee jaar regering Michel. Dat is geen feestje waard. Betoog mee in Brussel op donderdag 29 september voor een andere, betere en rechtvaardige politiek. Lees hier alle praktische info. Ook de informatie over gratis vervoer vanuit de regio Antwerpen.

Geen gelukkige verjaardag regering

Waarom betogen op 29 september?

Twee jaar regering Michel. Dat is zelfs geen klein feestje waard. De sociaaleconomische gevolgen van twee jaar rechts beleid zijn faliekant voor ons land en zijn inwoners. Op felicitaties hoeven de regeringspartijen niet te rekenen. Wel kunnen ze zich verwachten aan opnieuw een nationale betoging op donderdag 29 september. Het vakbondsfront blijft inbeuken op een federale – en een Vlaamse – regering die de gevolgen van de crisis volledig afwentelt op de gezinnen, de werknemers, het overheidspersoneel en al wie moet rekenen op de sociale zekerheid. En laat er geen twijfel over bestaan, de aanhoudende acties zetten de regering onder druk, tasten haar daadkracht aan en vergroten de onenigheid tussen de regeringspartijen. En hoe asociaal het beleid van n-va, cd&v, O-vld en MR ook mag zijn, ons voortdurend syndicaal verzet maakt dat ze niet tot hun ideologische uiterste kunnen gaan. Tot groeiend ongenoegen bij hun grote sponsors, de werkgevers. Om al die reden wordt de grote betoging op 29 september opnieuw zo belangrijk. Het is de volgende etappe in onze uitputtingsslag met wat waarschijnlijk de meest rechtse regeringen in de laatste 50 jaar zijn. Een massale mobilisatie voor deze betoging is ook dit keer meer dan noodzakelijk.

Mobiliseer mee

Verpreid het pamflet en de affiche van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Contacteer je centrale voor de nodige exemplaren of download het materiaal onderaan deze pagina. Overtuig collega's, vrienden en familie van het belang van deze betoging. Deel de oproepen voor de betoging op de sociale media. Volg het ABVV-regio Antwerpen op www.facebook.com/ABVV.regio.Antwerpen en op www.twitter.com/abvvantwerpen.

Praktische organisatie

• datum: donderdag 29 september 2016
    verzamelplaats: Brussel | nabijheid Noord Station
    verzamelen om 10u30
  • De kop van de betoging zal gevormd worden tussen Rogier en Kruidtuin. Daar zijn vanaf 11u/11u15 de toespraken van de syndicale leiders. De manifestatie gaat naar het Zuidstation.

• Veiligheid: In ons land geldt nog steeds terreurdreiging niveau 3. Aan de deelnemers wordt uitdrukkelijk gevraagd om grote rugzakken en bommetjes thuis te laten zodat er geen situaties gecreëerd worden die fout kunnen worden geïnterpreteerd. In Brussel zullen nog altijd militairen aanwezig zijn in de verschillende stations en op het parcours.
  • Het station Brussel Centraal is gesloten tijdens de passage van de manifestatie.
  • Als je door je deelname aan de betoging loonverlies lijdt zal 29 september als stakingsdag uitbetaald worden. Vraag vooraf aan je centrale een actiekaart aan. Breng deze na de betoging en voor 10 oktober ‘16 binnen op je centrale.

Gratis vervoer vanuit de regio Antwerpen

In groep naar de betoging? ABVV’ers verzamelen tussen 9u en 10u30 in het Centraal Station van Antwerpen. Treintickets worden vooraf door het ABVV aangekocht en in de grote hal van Antwerpen Centraal verdeeld door de centrales. Informeer vooraf je centrale van je deelname aan de betoging. Dit is belangrijk om het aantal aan te kopen treintickets vooraf in te schatten.

Hieronder vind je een indicatie van de reguliere treinen vanuit Antwerpen Centraal.

Antwerpen Centraal

10u05

11u10

1u05

Check de website van de NMBS voor actuele info uurregeling.

Naast de reguliere treinen is er op donderdag 29 september voor de betoging ook een extratrein vanuit Antwerpen.

Station

uur

Antwerpen Centraal

10:02

Antwerpen Berchem

10:07

Mechelen

10:27

Brussel-Noord

10:48

Vertrek je vanuit een ander station dan Anwerpen Centraal? Koop dan zelf je voordelig B-evenemententicket naar Brussel in het station naar keuze. Na de betoging en voor 10 oktober ‘16 breng je het gebruikte ticket voor terugbetaling binnen bij je centrale.

De code voor het B-evenemententicket is MFB. Het goedkope tarief hangt af van de afstand:
  • € 12,00 voor afstanden (vertrekstation - bestemmingsstation) t.e.m. 60km
  • € 14,00 voor afstanden (vertrekstation - bestemmingsstation) vanaf 61km

Het B-evenemententicket is verkrijgbaar aan de stationsloketten vanaf 7 september.

Betoog veilig

Bommetjes horen niet bij een betoging. Ze jagen mensen weg, ondergraven onze mobilisatiekracht en zijn gewoon gevaarlijk. Roep, zing, fluit of praat, maar verknal de betoging niet.

actieplan acties